Britská legenda Suede si na svůj první tuzemský koncert 16. listopadu ve velkém sále pražské Lucerny přiveze jako předkapelu ostrovní indie trio Teleman.
Formace ve složení Thomas Sanders (zpěv, kytara), Jonny Sanders (klávesy) a Pete Cattermoul (baskytara) vznikla v Londýně teprve nedávno na základech již rozpadlé kapely Pete and the Pirates. Britský deník The Guardian jejich styl přirovnává k Alt-J nebo Django Django. Letos v lednu vydali debutový singl Cristina na labelu Moshi Moshi Records, který produkoval Bernard Butler (The Libertines, The Cribs, Tricky).
Suede odstartovali v 90. letech velkou britpopovou vlnu a patřili v té době k nejpopulárnějším na ostrovní hudební scéně. V Praze představí své čerstvé album Bloodsports, které vyšlo letos v březnu jako výsledek reunionu v roce 2010 po sedmi letech nečinnosti.
Vstupenky na stání v ceně 990 Kč jsou v prodeji v síti Ticketpro. Koncert pořádá agentura Liver Music, více informací na www.livermusic.cz.
Suede pojmenované po Morrisseyho písni Suedehead založili v Londýně v roce 1989 baskytarista Mat Osman, zpěvák Brett Anderson a jeho tehdejší přítelkyně Justine Frischmann, která hrála na kytaru. Brzy se k nim také připojil kytarista Bernard Butler. První studiová nahrávka Be My God/Art s bubeníkem Mikem Joycem sice vznikla, ale nebyla díky sporu s nahrávací společností nikdy vydána. Krátce poté se stálým bubeníkem stal Simon Gilbert a kapelu opustila Justine Frischmann. Aniž cokoliv Suede vydali, šířila se okolo nich pozitivní očekávání – na obálce Melody Makeru se jim například dostalo označení „nejlepší britská nová kapela“.
První singl The Drowners vzbudil nadšení, protože se odlišil od tehdy skomírající manchesterské a grunge scény. Následující singly se pak dostaly do žebříčku UK Top 20. První album Suede se stalo nejrychleji prodávaným debutem od doby desky Welcome To The Pleasurdome od Frankie Goes to Hollywood a vystoupalo hned na vrcholy hitparád. Suede se díky němu stali nejpopulárnější kapelou té doby a získali prestižní Mercury Music Prize za nejlepší album. Hysterie, která je obklopovala doma ve Velké Británii, se za oceánem v USA neopakovala, navíc byla kapela z důvodu hrozby soudní žaloby nucena používat název The London Suede.
Během práce na druhém albu kapelu opustil kvůli vnitřním sporům Bernard Butler. Deska Dog Man Star nakonec vyšla v roce 1994, její zvuk byl temnější a odlišnější než u slavného debutu. Ke kapele se postupně připojili nový kytarista Richard Oakes a klávesista Neil Codling, který se již podílel na přípravě třetí desky Coming Up. Ta vychází v roce 1996 a pro kapelu znamená největší mainstreamový úspěch – jak v Evropě, Asii nebo Kanadě. Dostala se i s deseti singly na vrcholy hitparád a prodalo se jí nejvíce v historii kapely. V roce 1999 pak vychází čtvrté album Head Music produkované Stevem Osbornem, který pracoval s Happy Mondays a New Order, o tři roky později pak deska A New Morning. Na podzim 2003 Suede oznámili ukončení činnosti a rozchod.
V lednu 2010 se potvrdily kolující zvěsti – kapela oznámila reunion a návrat na hudební scénu. Suede odehráli charitativní koncert v londýnské Royal Albert Hall následovaný dalšími vystoupeními, které se setkaly s pozitivním ohlasem hudebních médií. Zároveň její členové začali nahrávat nové album Bloodsports, které spatřilo světlo světa v březnu 2013.